Altare della Discesa
dello Spirito Santo

(1° altare a sinistra).

Pala di Tiziano, recata qui dall’isola di Santo Spirito nel 1656 per decreto del Senato, assieme agli altri dodici pezzi del Tiziano che esistono qui in Basilica.

E’ un’opera agitata del 1555, è la seconda versione perchè la prima guastatasi, diede origine ad una complessa vicenda giudiziaria tra il Tiziano e i Canonici di S. Spirito in Isola. Opera con preludi del barocco.

Sopra il gradino della mensa: Urna di San Crescenzio, martire delle catacombe, qui recato assieme alle reliquie dei Santi Giusto e Fabiano. I due angeli che la sostengono sono vicini ai modi dell’Ongaro.

Sulle basi dei pilastrini: le quattro figure allegoriche Scienza, Intelletto, Consiglio, Fortezza.

Ai lati della cappella: tele di San Luca e di San Marco, del Triva.

Nella nicchia sopra il confessionale: San Pietro Orseolo, doge di Venezia (976- 978), poi monaco benedettino, di anonimo secentesco.

Addossato all’altare è posto un singolare Paliotto (la discesa dello Spirito Santo) in tecnica di arazzo fiammingo, eseguito su probabile cartone di un mantegnasco, proveniente da Santo Spirito. Le due estremità sono state aggiunte in seguito.

_____________________________________

Altar of the Descent
of the Holy Spirit

(1st altar on the left)

Altarpiece by Titian, brought here from the island of Santo Spirito in 1656 by decree of the Council, along with twelve other works by Titian now housed in the Basilica.

A 1555 work with an agitated feel, it is a second version. The first was ruined giving rise to complex judicial proceedings between Titian and the canons of the Church of Santo Spirito. It’s a work with Baroque preludes.

On the step of the mensa: Urn of Saint Crescentius, a martyr, from the catacombs,brought here with the reliquaries of Saint Justus and Fabian. The style of two angels supporting the reliquary resemble that of Ongaro.

On the bases of the pillars: the four allegorical figures of Science, Intellect, Council and Strength.

On either side of the chapel: canvases of Saint Luke and Saint Mark by Triva.

In the niche above the confessional: Saint Peter Urseolus, first Doge of Venice (976-978) then Benedectine monk, by an unknown 16th century author.

Hanging from the altar, there is a unique altar frontal (the Descent of the Holy Spirit) woven following the Flemish tapestry technique and likely based on a drawing by Andrea Mantegna, originating from the Church of Santo Spirito.

The end pieces were added later.

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continua a fare acquisti
0